Egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása

Mostanában ezzel töltöttem az időmet, bár sokkal gyorsabban és egyszerűbben megy, mint amire számítottam. Leírom a tapasztalataimat, hátha jól jön majd valakinek:)
1. Jó áttekintés az egész ügymenetről itt. (a www.magyarorszag.hu oldalon meglepően sok infó van fenn)
2. Előtte összegyűjtendő dokumentumok:
– erkölcsi bizonyítvány: ezt postán lehet megrendelni. Venni kell egy nyomtatványt hozzá (kb. 100 Ft), ebben benne van egy csekk, azt be kell fizetni (kb. 3000 Ft). Majd a válaszborítékban feladni az egészet. Nekem 5 nap múlva meg is érkezett.
– kell egy 3 hónapnál nem régebbi tulajdoni lap vagy adásvételi szerződés arról az ingatlanról, amit székhelyként jelölünk majd meg. Ha nincs ilyen, akkor a földhivataltól kell igényelni egyet, ehhez viszont mindenképp kell az ingatlan helyrejzi száma, nem elég a cím. Budapesten a Lurdy ház földszintjén van egy kihelyezett iroda, ahol csak tulajdoni lap másolatokat adnak ki. Igazából az eredetit kéne kikérni, de nekem azt mondták, hogy elfogadják a hitelesített másolatot is (ez kb. 3000 Ft). UPDATE: pontosítok, egy 3 hónapnál nem régebbi tulajdoni lap VAGY 3 hónapnál régebbi és egy nyilatkozat mellé, hogy még mindig az enyém az ingatlan.
– ha diák vagy még, akkor elvileg a diákigazolvány kell, de nekem kértek hallgatói jogviszony igazolást is. Azért fontos, hogy ha diák vagy, akkor azt jelöld meg majd az igénylő lapon, mert így nem Neked kell TB-t fizetni. Aki főállású vállalkozó, annak mindenképp kell TB-t os fizetnie.
– Bármi szakképesítésed, vizsgád, stb. van, annak a bizonyítványát érdemes bevinni.
– Ki kell választani a tevékenységi köröket. Ehhez szakmakódok kellenek, ennek a listáját az APEH oldaláról lehet letölteni. A KSH oldaláról letölthető a TEÁOR jegyzék, ebben nagyjából ugyanezek vannak benne, csak van mellette egy rövid magyarázat, hogy mit értenek pl. Gőzgazán gyártásán.
Azt, hogy melyik tevékenységhez milyen szakképesítés kell, én nem találtam meg, de az okmányirodában ebben segítenek, ott számítógépen kikeresik gyorsan.
– 10000 Ft-os illetékbélyeget kell venni. UPDATE: erről kérjünk számlát, mert költségként el lehet számolni majd.
– Az okmányirodában adnak nyomtatványt, az ki kell tölteni: személyes adatok, székhely adatok, ehhez hozzájáruló nyilatkozat, ha nem mi vagyunk a tulajdonosok. Továbbá adóazonosítójelről nyilatkozatot kell kitölteni.
A legnehezebb része ennek az igénylőlapnak az adózásról szóló rész. Ebben az okményirodában nem tudnak segíteni, könyvelőt érdemes megkérdezni. Tájékoztató füzetek vannak az APEH oldalán, de azért elismerésem annak, aki ebből megért mindent:) Nagy vonalakban arról kell dönteni, hogy
– ÁFÁ-t hogy akarom fizetni: normál, mindeféle speciális tevékenységi kedvezményes módon (mezőgazdaság, turizmus, stb.), vagy pedig alanyi adómentes módon. Ha jól értem, ez az utolsó az, hogy nem foglalkozok az ÁFÁ-val, én nem állíthatok ki ÁFÁ-s számlát, hanem csak a nettó összegről, és azoknak az anyagoknak és eszközöknek, amiket költségként használok, se igényelhetem vissza az ÁFÁ-ját. Cserébe nem kell negyedévente bevallást csinálni, és az APEH is jobban békén hagy, és nem kell feltétlenül vállalkozói számlát nyitni.
– akarok-e átalányadózást a személyi jövedelem adónál. Ilyenkor a bevétel fix százalékát tekintik nyereségnek, függetlenül attól mennyi költségem is volt. Ez is csak speciális szakmáknál jó, ahol nagyon alacsony ez a százalék.
– kérek-e közösségi adószámot, ez ahhoz kell, hogy az EU-n belüli más ország cégeinek is tudjak számlázni.
Ezekhez mindenképp érdemes könyvelőt megkérdezni, mert rengeteg a kivétel és kiskapu, meg kiegészítő szabályzat;)
3. Ha mindezeken túlvagyunk, akkor irány az okmányiroda. FONTOS! A magyarorszag.hu oldalon lehet bizonyos ügyeket elektronikusan indítani (az igénylés sajnos nem ilyen), és lehet időpontot foglalni. Bár egyéni vállalkozói ügyintézésnél eddig nem voltak sokan, de érdemes lehet azért időpontot foglalni.
Nekem már csak ez a lépés van hátra, de állítólag ha minden rendben van, ott helyben meg is csinálják az igazolványt.
Összeségében pozitívan csalódtam az egész ügymenetben, egész sok minden megtudható az Internetről róla, és kezdik automatizálni egyes részeit.
UPDATE: megcsináltattam az igazolványt. A kitöltésnél az igazolványt nyomtató programmal meggyűlt a bajuk az okmányirodásoknak, így kb. 1 óráig tartott, egyébként egy fél óra alatt kész lenne. Ellenőrzik a nyomtatványokat, majd nyomtatnak egy igazolványt, igényelnek adószámot az APEH-től, és alá kell írni pár papírt az átvételről.
UPDATE2: Illetékbélyeg: ezt nekem is csak ott mondták. Ha számlát kérsz, nevedre + arra a címre, amit székhelyként megadsz majd, akkor később ezt Te elszámolhatod. Azaz a bevételből levonhatod, így kevesebb lesz a nyereséged, ami után majd adóznod kell. Telephely: telephelyet nem kötelező megadni. Csak egy székhely kell, és ez is lehet más ingatlana (pl. szüleidé), csak akkor be kell adni egy meghatalmazó nyilatkozatot, amit a tulajdonosok aláírnak.
Eredeti dátum: 2005. január 23.
Reklámok
Kategória: Élet | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Erika szerint:

    Nagyon örültem, amikor megtaláltam saját tapasztalatai leírását. Tudnál nekem segíteni? Lányom a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem másodéves hallgatója. Szeretné kiváltani az egyéni vállalkozói igazolványt, mint diák. Nem lenne rendszeres jövedelme, hanem csak akkor lenne bevétele, ha számlára ad el a megjelent CD-jéből. Milyen formában, mit írjon a nyomtatványra ebben az esetben. Segítségedet előre is köszönöm!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s