Alakzat alapértelmezett betűtípusának megváltoztatása PowerPointban

Volt egy PPT sablonom, azt raktam kicsit rendbe nemrég. Beállítottam a diamintákat, betűtípusokat, színeket, most már a 2007-es verziónak megfelelően. Egy gondom volt, hogy ha leraktam egy szövegdobozt vagy egy alakzatot, akkor ott Comic betűtípust akart használni, holott én másra állítottam a Téma betűtípusát. Ez még a sablon eredetijéből maradt meg.

A megoldást itt találtam meg: How Do I Change the Default Font in PowerPoint 2007? Annyit kell tenni, hogy beállítjuk a megfelelő betűtípust egy szövegdobozra, majd a jobb gombos menüjéből a Set as Default Text Box paranccsal beállítjuk ezt alapértelmezettnek.

Még mindig maradt azonban Comic betűtípus a sablonban, kis nyomozás után megtaláltam hogy a Handout Master és a Notes Master nézetekben a fejléc és lábléc még ezt használja. Miután ezt átállítottam, azt gondoltam, hogy tényleg nincs már sehol Comic a sablonban. Azért átírtam gyorsan a kiterjesztést zip-re és belenéztem a benne lévő XML-ekbe, legnagyobb meglepetésemre még mindig maradt Comic, pl. ilyen részekben:

<a:defRPr kumimoji="0" lang="en-US" sz="1600" b="0" i="0" u="none" strike="noStrike" cap="none" normalizeH="0" baseline="0" smtClean="0">
    <a:ln>
        <a:noFill /> 
    </a:ln>
    <a:solidFill>
        <a:schemeClr val="tx1" /> 
    </a:solidFill>
    <a:effectLst /> 
    <a:latin typeface="Comic Sans MS" pitchFamily="66" charset="0" /> 
</a:defRPr>

Hát remek, ez alapján találja ki valaki, hogy ez melyik rész:). Nem baj, állítólag az Office 2007 OOXML formátuma szabványos meg nyílt meg egyébként is csudajó, gondoltam megnézem akkor már mi ez.

Ezt a specifikációt találtam: Ecma Office Open XML File Formats Standard – Final draft – 9th of October 2006 A Part 4 – Markup Language Reference részben vannak az ilyesmik, ez azonban 51 MB és 5219 oldal (!!). Kezdtem átérezni, hogy miért kritizálták annyian az OOXML-t.

Megpróbáltam megkeresni benne a fenti részt, de egy sima keresés is perceket vesz igénybe.

A 5.1.5.3.2 részből kiderül, hogy a defRPr a Default Text Run Propertiesnek a rövidítése. Ez továbblinkel az 5.1.5.3.7 részhez (Latin Font), ennek a typeface attribútuma adja a betűtípust. Felhívnám a figyelmet például az ln sokatmondó elemnévre, vagy a pitchFamily attribútumra, ahol a betűtípust egy byte típussal kell megadni, és még lehetne sorolni.

Hát, valahogy nem így képzelnék el egy XML alapú, nyílt szabványt.

Így aztán hagytam a maradék Comic betűtípust, nem találtam meg, hogy mire vonatkozik.

Reklámok
Kategória: Tech | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

