Windows Vista x64 @ Dell D630

Új laptopom lett, hosszas válogatás után a Dell D630 mellett döntöttem. Sokáig tartott eldönteni, mert először mindig az amerikai oldalt néztem meg, ott összeállítottam a konfigurációt, majd amikor hasonlót kerestem a magyar boltokban, és összehasonlítottam az árkülönbséget, elment a kedvem az egésztől. A magyar Dell oldal kínálata se kápráztatott el, ezen kívül a pesti boltokban, amiket néztem, mind olyan konfiguráció volt, ami nem igazán tetszett. Végül a Humansoftnál rendeltem meg, Náluk találtam egyedül olyat, hogy weben össze lehet állítani a konfigurációt (sőt utána egy annál jobbat ajánlottak, mert éppen az volt nekik akcióban). A fő szempont az volt, hogy minél több memória legyen benne a virtuális gépek miatt, végül a maximális 4 GB mellett maradtam. Igen ám, de ez magával hozta a kérdést, hogy 32 vagy 64 bites operációs rendszer kerüljön rá! 4 GB esetén már jelentős különbség van, 32 bites operációs rendszer csak kb. 3,5 GB memóriát lát. Úgy nézett ki, hogy az eszközmeghajtók megvannak 64 bites Vistára is, így belevágtam az x64 verzió telepítésébe.

Természetesen még a tényleges telepítés előtt nekiálltam a vLite-tal kicsit testreszabni a Vistát. Ezzel magából a telepítő DVD-n lévő Windows Image (WIM) fájlból lehet eltávolítani a komponenseket (nekem pl. nem kell Movie Maker:). Egy gond van vele, hogy mivel a Vistát nem úgy tervezték, hogy moduláris legyen, ezért nem triviális eldönteni, hogy mi mitől függ (pl. első dolgom lett volna az Outlook Express utódját, a Windows Mailt kiszedni, de állítólag a rendes Outlooknak kell). Remélem a következő Windosban lesz már apt-get:-)

Miután az eredeti ~3 GB-os fájlt sikerült 2 GB-ra redukálnom, mehetett a telepítés. Rendkívül gyorsan fent volt, jó kis gép ez! Aztán a telepítő újraindulása után következett az első pofáraesés: kék halál:( Alapból be volt állítva, hogy induljon újra kék halál esetén, így nem is láttam a STOP kódot. Az összes rendszerindítási módban ezt produkálta, így nem találtam módot arra, hogy kiderítsem, hogy mi a gond (a merevlemezt nem akartam semmiképp se kivenni a gépből). Tehát következett a telepítés újrakezdése, most már a teljes Vistával (Movie Makerestől, Media Playerestől). Akkor lepődtem meg igazán, amikor az eredmény ugyanaz volt, ugyanúgy elhasalt BSOD-vel a telepítés után. Micsoda?? Az előretelepített 32 bites Vista ment rajta rendesen, így nem igazán lehet ennyire súlyos HW gond. Nem volt ötletem, úgyhogy kicsit elkeseredtem, szerencsére itt megtaláltam a megoldást:

Vista 64 Bit on Latitude D630 – A BIOS-ban a merevlemez vezérlőt AHCI-ról ATA módba kell állítani. Csak azt nem értem, hogy a telepítőnek miért nem volt gondja ezzel.

Ezek után jobbára simán ment a telepítés. Meglepő, hogy mennyire kevés programnak van 64 bites verziója (csak a 7-zipnek, Debugging Tools-nak és a Javanak azok közül, amiket én használok). A többi is felment, kivéve a Dell Embassy Security Centert, amivel a jelszavakat lehetne a beépített TPM chipben tárolni.

Ami viszont aggasztó, hogy az elmúlt 2 hétben háromszor is volt kék halál a gépen, mindig különböző, és párszor a kernelben:( Egyelőre nem találom, mi lehet az oka, elég általános hibakódok, úgyhogy sajnos nem teljes az öröm.

0: kd> !analyze -v
*******************************************************************************
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                             *
*******************************************************************************

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If a kernel debugger is available get the stack backtrace.
Arguments:
Arg1: fffffa8024a88108, memory referenced
Arg2: 0000000000000002, IRQL
Arg3: 0000000000000001, bitfield :
    bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation
    bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)
Arg4: fffff80001b0cca6, address which referenced memory

Kategória: Tech | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

