Hyper-V Server 2008 – tapasztalatok és kapcsolódási hiba

Nemrég megjelent a Microsoft Hyper-V Server 2008, az MS új ingyenes terméke (hivatalos honlap), ami csak egy lecsupaszított Windows Server 2008 Core-t tartalmaz a Hyper-V szereppel. Itt találtam képeket a telepítéséről, azonban igazából az érdekelt, hogy mennyire sikerült összenyomni a Windows Servert a szülő partícióba, ezt viszont nem találtam meg eddig [egy kis kitérő: ez volt az egyik első videó, ahol látni lehetett a Hyper-V Server felületét. Itt meg is kérdezték (03:20), hogy no akkor mekkora ez a Hyper-V, a válasz pedig az volt diplomatikusan, hogy hát nem is tudom pontosan, hogy mennyi. Azért legalább a nagyságrendet csak tudja, ezek után még jobban érdekelt a válasz:))]. A telepítős blog bejegyzésben azt írta a srác, hogy virtuális gépbe telepítette, amin kicsit meglepődtem, de ha neki sikerült, akkor gondoltam megpróbálom én is:)

A telepítés gond nélkül sikerült, VMware Workstation 6.5-ben Windows Server 2008 x64-es vendég gépet állítottam be, és ment rendesen (azért ez valahol egy szép példa a cégek közötti együttműködésre: VMware alatt Hyper-V;-). Telepítés után elindult a Hyper-V Serverhez készített konfiguráló script (hvconfig.cmd):

image

Van egy Microsoft Hyper-V Server 2008 Configuration Guide, ebben ennek a felületnek az elemei vannak benne, de ez eléggé magától értetődő (Más részletesebb leírást nem láttam még kifejezetten Hyper-V Serverhez, úgyhogy trial-and-error alapon belevágtam:) Az alap dolgokat (gépnév, hálózati beállítások) egyszerűen meg lehet itt adni, épp csak annyit, hogy utána csatlakozni tudjunk távolról hozzá.

Le is töltöttem a Vistára való menedzsment konzolt (Hyper-V Remote Management Update for Windows Vista), megadtam a virtuális gép IP címét, csatlakozás, majd a következő hiba fogadott (An error occurred while attempting to connect to server "192.168.127.147". Check that the Virtual Machine Management service is running and that you are authorized to connect to the server.)

image

?? A menedzsment szolgáltatás gondolom fut rajta. A virtuális gépet nem tudtam pingelni, viszont, miután engedélyeztem a hvconfig.cmd-ben a Remote Desktopot, be tudtam lépni rá, így a hálózati beállítások rendben voltak. Az alsó apró betűs "could not be resolved" volt a gyanús, így ránéztem Wiresharkkal, hogy mit is beszélget a két gép:

image

NetBIOS-on keresztül próbálja a Vistás gépem lekérdezni a Hyper-V gép nevét, az meg nem válaszol neki. Innentől kezdve nem is próbál utána kapcsolódni. A következő történik szerintem. A Hyper-V konzolban a Hyper-V szerver nevét akarja megjeleníteni, így azt megpróbálja megtudni a kliens NetBIOS-sal (a virtuális hálózati csatolón, amin össze volt kötve a két gép nincs DNS szerver beállítva, így nem tudom, hogy azzal is próbálkozna-e adott esetben). A Hyper-V szerveren viszont eléggé szigorúak az alap tűzfal szabályok, így ezért nem válaszol a név lekérésre meg a pingre se. A megoldás az lett, hogy a nevet hozzáadtam a kliens hosts fájljához, és gépnév alapján már ment rendesen a csatlakozás.

Mivel a kliens és a szerver felhasználói köszönőviszonyban se voltak egymással, ezért hozzáférés megtagadva hibát dobott ("You do not have the required permission to complete this task. Contact the administrator of the authorization policy for the computer HYPERVTEST."):

image

Most direkt a legegyszerűbb megoldást próbáltam ki (nincs tartományunk, nincs másik teljes Windows Serverünk, csak egy Vista kliensről akarom menedzselni az egy szem Hyper-V szervert). Itt van egy nagyon részletes leírás John Howardtól, hogy hogyan kell a távoli menedzsmentet rendesen beállítani (ezt a teljes Windows Serverhez meg Server Core-hoz írták, de a Server Core része használható itt is). Van vagy 12 lépése, AzMan konfigurálás, WMI jogosultságok állítása, van itt minden:) De ha csak tesztkörnyezetet akarunk, nem kell mindent végigcsinálni, elég csak hozzáadni a szerverhez egy olyan rendszergazda felhasználót, mint a kliensünkön lévő felhasználó (a kliensen is rendszergazdának kell ennek lennie úgy olvastam, meg a Hyper-V Management UAC elevationnel indult csak el). Szóval a hvconfig-ban a 4-es opció kell nekünk:

4) Add Local Administrator

Így már majdnem sikerül belépni (Access denied. Unable to establish communication between ‘HYPERVTEST’ and ‘CLIENT’):

image

Itt találtam segítséget rá, DCOM jogosultságokat kell állítani a kliensen. Miért a kliensen? John Howard fenti leírása megadja a választ: "WMI makes calls back from the server to the client. This is entirely expected (and is not Hyper-V specific). When a server is in a workgroup, the DCOM connection from the server back to the client is "anonymous". This step therefore grants the appropriate permission."

"1. You can do this by typing: ”DCOMCNFG” in the run-command in Windows.
2. Browse trough to: “Component Services > Computers > My Computer”.
3. Open Properties for “My Computer” and select the COM Security tab.
4. In “Access Permissions” area click the “Edit Limits”-button.
5. Select the “Anonymous Logon”-group and make sure the “Remote Access” is set to Allowed."

Ezután hátradőlhetünk, lehet távolról menedzselni a Hyper-V Servert!:) Gyorsan létre is hoztam egy virtuális gépet:

image

Sajnos még mindig nem volt tökéletes a helyzet, ugyanis a virtuális lemezt valamiért nem sikerült jól létrehoznia (An error occurred while attempting to change the state of virtual machine VMTest. Failed to create partition: Unspecified error (0x80004005)):

image

Egy fórumbejegyzést találtam csak erre, és ott se volt válasz. Az Inspect disk parancs segítségével megnézve rendben levőnek látja a lemezt:

image

Más hibát nem láttam, de itt már lehet, hogy az a gond, hogy nem natívan próbáltam futtatni a Hyper-V Servert. Egyébként ment minden rendesen a Hyper-V Managerből, tudtam virtuális hálózatokat létrehozni, a virtuális gép tulajdonságait szerkeszteni, stb.

Sőt, ha engedélyezzük a tűzfalon, akkor akár elérjük a szerver fájlrendszerét, vagy MMC-vel lehet távolról menedzselni, mint egy sima Windows Servert:

fájl megosztás átengedése: netsh firewall set service fileandprint enable

távoli menedzsment: netsh advfirewall firewall set rule group=“remote administration” new enable=yes

Összegzés

Úgyhogy összességében könnyen beállítható, és ha a hivatalos doksi még kicsit hiányos is (ezt a kliens DCOM beállítást írhatták volna, erre magamtól nem jöttem volna rá), szerencsére elég sok blog és fórum bejegyzés van Hyper-V-hez, ami segít itt is.

És akkor végül a lényegi válasz, amiért az egészbe belekezdtem: 2,3 GB volt a feltelepített virtuális gép:-)

Még egy utolsó apróság, annyira új a termék, hogy a nevében se biztosak még:

image image

Reklámok
Kategória: Tech | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

7 hozzászólás a(z) Hyper-V Server 2008 – tapasztalatok és kapcsolódási hiba bejegyzéshez

  1. Tamas szerint:

    Ha dobtál volna egy üzenetet, telepítés nélkül 95% pontosságban megmondtam volna. Miért lényeges, hogy mekkora a mérete?
    Az a lényegesebb, hogy indul-e SD kártyáról. (Nem, sajnos)

  2. Zoltan szerint:

    Köszi, igen, a nagyságrendre voltam kíváncsi: elfér-e egy SD kártyán, lehet-e "firmware"-szerű verziót kihozni belőle a közeljövőben, stb.
     
    De egyébként is mindenképp végig szerettem volna próbálni egy telepítést meg az alap feladatokat, csak, hogy legyen egy kis tapasztalatom egyáltalán, hogy eszik vagy isszák:-) 
     
     

  3. Tamas szerint:

    Ebből a verzióból a "firmware" szerűség még nem hozható ki, de a cél persze ez.

  4. opi szerint:

    Szia. Éppen most ismerkedem a technikával és ugyanabba a kpcsolódási problémába futottam bele mint amit te itt leírtál. Én egy VPC alatti vista kliensbl próbálok menedzselni egy natívan futó MS Hyper-V servert, de a vistás kliensprogi nem csatlakozik, de remote desktoppal fel tudok lépni a szerverre. Sajnos nem értettem meg, hogy mit jelent a te megoldásodban a "A megoldás az lett, hogy a nevet hozzáadtam a kliens hosts fájljához, és gépnév alapján már ment rendesen a csatlakozás." Ha tudnál nekem segítewni azt megköszönném. Köszönettel Peti

  5. Zoltan szerint:

    Szia! A névfeloldással volt a gond nálam, a 192.168.127.147 IP címet nem tudta feloldani a HYPERVTEST gépnévre. Ezért a C:\\Windows\\System32\\drivers\\etc könyvtárban lévő hosts fájlban megadtam ezt, hogy a hypervtest névhez ez az IP tartozik. Bővebben a névfeloldás menetéről Windowsban pl. itt: Microsoft TCP/IP Host Name Resolution Order, http://support.microsoft.com/kb/172218(Bocs a lassú válaszért, de a live spacest sehogy se tudom mostanában rávenni, hogy küldjön valami értesítést, ha komment jön. Régebben ezt ment, most egy ideje nem. Ha van erre ötleted, az szívesen veszem:)

  6. opi szerint:

    Szia. Köszönöm a választ, igaz a kérdés feltevése után pár órával már rá is jöttem mi a megoldás, csak addig mindenáron a menedzserkonzolban kerestem vmi host név és cím letárolására alkalmas fájlt. Úgyhogy most tesztelgetem a szoftvert. A live-ot meg nem használom, így az utóbbiban nem tudok segíteni. Még egyszer köszönöm a kimerítő választ.Üdv Peti

  7. Unknown szerint:

    Szia! Köszönöm a cikket másnak is ajánlani fogom ezerrel! Itt szívtam azzal a rohadt access denied -al… az a dcom "szemétség" … szóval még1x köszönöm! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

